July 25th and 26th 2025 Mikkeli, Finland

Adventure race in the astonishing landscapes of the Lake Saimaa Finland.

Mitä on seikkailu-urheilu – osa 1

Seikkailu-urheilu – Mistä siinä on kyse?

Tämän juttusarjan tarkoituksena on antaa aloittelijoille perustietoa seikkailu-urheilusta. Tässä ensimmäisessä osassa keskitytään lajin perusperiaatteisiin, eli siihen mitä ylipäätään on seikkailu-urheilu ja mitä kaikkea lajiin sisältyy.

Kirjoitus perustuu Saimaa Challengen järjestäjien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin lajista ja kirjoitettu osittain Saimaa Challenge tapahtuman näkökulmasta. Koska seikkailu-urheilulla ei ole tiukkoja ja tarkkoja sääntöjä, niin tässä kerrottuja asioita ei pidä ottaa kiveen hakattuina faktoina, koska aina jossain tapahtumassa jokin asia voi olla poikkeavasti. Jollain toisella henkilöllä voi olla myös erilaisia näkemyksiä tässä esitettyihin asioihin. Perustietoa lajista löytyy myös vuonna 2023 perustetun Seikkailu-urheiluliiton sivuilta täältä.

Saimaa Challengen Jari (vas.) ja Markus (oik.) Lost in Kajaani seikkailussa 2014. Tuolloin Rajavillit nimellä kilpaillutta joukkuetta täydensi Simo Turunen.

Seikkailu-urheilu pähkinänkuoressa

Seikkailu-urheilu on joukkueena suoritettavaa kestävyysurheilua. Joukkueen koko on kilpailukohtaisesti määritetty 2-4 henkilöön. Kilpailun kesto voi vaihdella parista tunnista aina useampaan vuorokauteen. Rata jakautuu eri osuuksiin, jotka suoritetaan ennalta määritetyllä tavalla edeten. Pääasialliset lajit ovat juoksu, pyöräily ja melonta, mutta muitakin lajeja kilpailussa voi olla. Reitillä eteneminen tapahtuu suunnistaen yhtenä joukkueena, vapaalla reitinvalinnalla rastilta toiselle. Tyypillisesti kilpailu sisältää myös yllätystehtäviä, eli rastipisteitä, joissa joukkueen pitää suorittaa jokin ylimääräinen tehtävä ennen matkan jatkamista.

Seikkailu-urheilun vertaaminen muihin lajeihin on vaikeaa, koska sen voisi sanoa olevan yhdistelmä montaa eri lajia. Voittoa ei välttämättä viekään fyysisesti vahvin joukkue vaan myös lajitaidoilla ja taktiikalla on iso merkitys. Lähin sukulainen seikkailu-urheilulle löytyy ehkä partiotaitokilpailuista, joissa myös liikutaan joukkueena, suunnistaen ja rasteilla erilaisia siviili- tai sotilastaitoja testaten. Tällä hetkellä yksi maailman menestyneimmistä seikkailu-urheilujoukkueista on Ruotsin puolustusvoimien joukkue SAFAT (Swedish Armed Forces Adventure Team).

Kenelle laji sopii?

Käytännössä laji sopii kenelle tahansa peruskuntoisesta ihmisestä huippu-urheilijaan. Tapahtumia ja tapahtumissa olevia sarjoja on niin monen eri mittaisia, että niistä löytyy varmasti jokaiselle sopivaa haastetta. Esimerkiksi Saimaa Challengessa on nähty vuosien saatossa aikuinen-lapsi pareja, eläkkeellä olevia pariskuntia, mutta myös suomen parhaita seikkailu-urheilijoita, jotka ovat lajissa euroopan kärkeä.

Alle 18-vuotiaiden osallistumismahdollisuus kannattaa aina varmistaa tapahtuman järjestäjiltä. Yleensä tämä on mahdollista huoltajan luvalla, kuten Saimaa Challengessa. Nuorimmat osallistujat ovat olleet n. 13-vuotiaita.

Esimerkiksi järjestävän tahon nuoret ovat aloittaneet 11-vuotiaana seikkailu-urheilu-urat.

Millaisia kilpailuja on olemassa?

Lyhimmät kilpailut Suomessa ovat noin kahden tunnin mittaisia ja pisimmät vuodesta riippuen 1 – 2 vuorokauden mittaisia. Euroopasta ja muualta maailmasta löytyy vielä pidempiä, useamman vuorokauden mittaisia kilpailuja. Yleensä kilpailut ovat nonstop-kilpailuja, eli kilpailuaika juoksee koko kilpailun ajan. Tämä koskee myös pidempiä, useampi vuorokautisia kilpailuja. Jotkut kilpailut voivat olla myös etappikilpailuja, jolloin useampi päiväinen kilpailu voi jakautua useampaan päiväetappiin, joiden välissä on yötauko. Suomessa tällainen on ollut esim. Lost in Kainuun kaksipäiväinen Lost-sarja.

Lajin historia

Seikkailu-urheilun historia ulottuu 80-luvun alkupuolelle Uuteen-Seelantiin, jossa ensimmäisiä tämän tyyppisiä kilpailuja on käyty. Suomessa ensimmäinen kilpailu on tiettävästi järjestetty 1996 Kytäjällä. Ensimmäinen maailmanmestaruuskilpailu järjestettiin 2001 Sveitsissä, jossa voittajaksi selviytyi suomalainen Nokia Adventure-joukkue. Lisätietoja seikkailu-urheilun historiasta löytyy mm. Suomen seikkailu-urheiluliiton sivuilta täältä, sekä tietysti Internetistä hakemalla. 

Team Nokia vuoden 2001 MM-kilpailuissa Sveitsissä.

Lajin kansainvälisyys

Lajille perustettiin Suomeen erillinen lajiliitto vuonna 2023. Viime vuosina vastaavia maakohtaisia lajiliittoja on perustettu myös muihin euroopan maihin ja suuntaus isossa kuvassa on viedä lajia maailmanlaajuisesti entistä virallisempaan ja organisoidumpaan suuntaan. Esimerkiksi Suomessa lajiliitto tavoittelee Suomen Olympiakomitean kumppanuusjäsenyyttä.

Nykyään kansainvälisesti tunnetuin seikkailu-urheilujärjestö on ARWS (Adventure Race World Series). Vuonna 2025 ARWS alaisia kilpailuja järjestetään ympäri maailmaa noin 70. Kilpailut jakautuvat 3-10 päiväisiin World Series -kisoihin, jotka toimivat samalla karsintakilpailuina maailmanmestaruuskilpailuihin ja 12-36 tuntisiin maanosakohtaisiin kilpailuihin, jotka muodostavat maanosakohtaiset sarjat, esim. “Europe Series” ja ovat samalla karsintakilpailuja maanosan mestaruuskilpailuihin (esim. Euroopan mestaruus). Nykyään maanosakohtaisia sarjoja järjestetään kaikissa maanosissa Etelämanner poislukien. Tässä tapauksessa karsinta tarkoittaa, että karsintakilpailun voittaja saa ilmaisen osallistumisen kyseiseen tapahtumaan. Karsintakilpailujen voittajien lisäksi yleensä myös kaikki muut halukkaat voivat osallistua mestaruuskisoihin normaalin ilmoittautumisen ja osallistumismaksun maksamisen kautta, ellei osallistujamäärää ole jotenkin rajoitettu. Suomessa ARWS:n alainen kilpailu on ollut Endurance Quest. Vuoden 2025 Endurance Quest järjestetään elokuussa Savonlinnan ympäristössä ja kilpailu on samalla ARWS Europe Championship eli Euroopan mestaruuskilpailu –  Endurance Quest Saimaa. Tähän 36 tunnin kilpailuun voi kuka vain osallistua.

Savonlinnan ja naapurikuntien ympäristö haastaa kansainväliset seikkailijat elokuussa 2025 EM-kilpailuissa.

Joukkueen koko ja kokoonpano

Yleisimmät joukkuekoot ovat kaksi tai neljä henkilöä. Alle vuorokauden mittaisissa kilpailuissa tyypillisin joukkueen kokoonpano on kaksi henkilöä ja pidemmissä vuorokauden ja sitä pidemmissä kilpailuissa kilpaillaan neljällä henkilöllä. Myös joitain kolmella hengellä kilpailtavia kilpailuja on olemassa. Olipa joukkueen koko kuinka monta henkeä tahansa, on se kuitenkin yleensä ennalta määritetty, eli kaikki kilpailun joukkueet ovat samankokoisia. Myös joitain soolona eli yksin kilpailtavia sarjoja voi olla olemassa. Suomessa järjestettävissä tapahtumissa kilpaillaan pääasiassa kaksihenkisin joukkuein joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Saimaa Challengessa kaikki sarjat kilpaillaan kaksihenkisin joukkuein.

Joukkueen jäsenet voivat olla samaa tai eri sukupuolta. Tämä on täysin kilpailukohtaista, kilpailevatko kaikki joukkueet samassa sarjassa vai onko joukkueet jaettu esim. mies-, nais- ja sekajoukkueittain omiin sarjoihin. Nelihenkisin kilpailtavat kilpailut käydään tyypillisesti pelkästään sekajoukkuein, eli joukkueessa on oltava vähintään yksi nainen. Usein sekajoukkueiden lisäksi myös pelkät naisjoukkueet sallitaan. ARWS-sarjan kilpailut kilpaillaan pääosin neljänhengen sekajoukkueilla.

Joukkueen koko ja kokoonpano säännöt ovat täysin kilpailukohtaisia, joten ne voivat poiketa tässä esitetyistä yleistyksistä.

Multisport, Adventure race ja Expedition race

Toisinaan voi törmätä seikkailu-urheilukilpailuista käytettävän nimityksiä multisport, adventure race tai expedition race. Tyypillisesti multisport-kilpailuilla tarkoitetaan lyhyempiä kilpailuja ja adventure race nimityksellä pidempiä kilpailuja.

Mitään selkeitä sääntöjä tai määritystä eri nimien käyttöön ei ole. Karkeana jakona multisportin ja AR:n välillä voi pitää joukkueen kokoa ja noin vuorokauden kestoa. Nelihenkisin sekajoukkuein käyttäviä, vuorokauden tai sitä pidempiä kilpailuja voisi kutsua adventure race kilpailuiksi ja näitä lyhyempiä multisport-kilpailuiksi. 3-10 vuorokauden kilpailuista käytetään myös nimitystä expedition race.

Pohjimmiltaan kaikissa tapauksissa kyse on kuitenkin samasta lajista ja nykyään Suomessa käytetään kaikista tapahtumista pääasiassa yhteistä nimitystä: seikkailu-urheilu.

Expedition race saattaa kestää joukkueilta jopa 10 päivää. Kuva: Margarete Oti.
en_US

Event info and rules

Saimaa Challenge is a multisport adventure event.

In the event, two-person teams navigate from one check mark to another by running, (mountain) biking and paddling in the order according to the route book. The maps are distributed to the participants two hours before the joint departure, after which the participants plan the routes they will use themselves. The checkers have the familiar orange-white checkered flag from orienteering. Some of the checkers have tasks (quests), where the participants must follow separately given instructions. In longer series, Quest tasks measure the participants’ knowledge and skills of the sport, in shorter series they offer memorable experiences.

The event’s Explore series (duration about 3 to 6 hours) is designed for those trying the sport as a low-threshold option that can be completed with a regular bike and basic navigation skills.

The Adventure series (5 – 10 hours) offers a little more of a challenge, but can be completed well without previous experience in adventure races. The track has been made even easier for 2024.

The Challenge series (7 – 12 hours) is still slightly higher in terms of difficulty. In the Challenge series, the planning will be more challenging and the terrain will be more diverse.

The Extreme series (15 to 22 hours) challenges the participants mentally and physically with its length and physical challenge. In sports skills, the demands are clearly higher than in other series. Very few separate quests.

The event takes time for all participants and the best of all series are rewarded. In the Explore and Adventure series, the winners are awarded with a commemorative prize, but the actual prizes are drawn among the finishers. In the Extreme and Challenge series, prizes are awarded based on the results to the best.