25.-26.7.2025 Mikkeli

Seikkailukilpailu Saimaan upeissa maisemissa.

Säännöt

Saimaa Challenge seikkailukilpailun säännöt

1. Sakot

Yleissääntö: 60 min / puuttuva rasti,
15 min puuttuva vaihtorasti,
60 min puuttuva pakollinen varuste, kielletylle alueelle meno; vahinko 30 min ja tahallinen 60 min tai hylkäys à päätös kun on kuultu joukkuetta. Suorittamaton quest väh 30 min sakko ja jos pitkäkestoinen quest (väh 15 min tehtävä) niin aikasakko on 60 min.

Kilpailuissa voi olla myös kilpailukohtaisia sakkoja, jotka ilmoitetaan kilpailupuhuttelussa ennen kilpailua tai ennen quest:n suorittamista.

2. Kilpailu

Seikkailu-urheilukilpailu on kilpailu, jossa on eri lajeja, kuten pyöräily, juoksu ja melonta. 

Kilpailijoiden on noudatettava WADA:n sääntöjä sekä kiellettyjen esineiden ja menetelmien luetteloa.

Kielletyt Aineet ja Menetelmät Urheilussa (KAMU)

Maksamalla osanottomaksun ja osallistumalla kilpailuun kilpailijat antavat luvan kuvien ja videomateriaalien käyttöön julkisesti kilpailun aikana ja sen jälkeen.

5.3.  Joukkueen toiminta kilpailussa

Joukkueen jäsenten on pysyttävä yhdessä koko kilpailun ajan, ellei reittikirjassa toisin määrätä.

Kilpailijoiden välinen matka saa olla maksimissaan 100 metriä reitillä ja rastilla 10 metriä. 

5.4. Huolto / huoltajat & kilpailun seuraajat

Joukkueet eivät saa käyttää ulkopuolista huoltajaa. Kilpailijat voivat ostaa ruokaa, juomia jne. tapahtuman aikana kaupoista tai kioskeista.
Huoltajat & kilpailun seuraajat eivät saa antaa minkäänlaista (ruokaa, juotavaa, suunnistusohjeita tms) tukea joukkueille tai kertoa mitään kilpailun etenemisestä tai muiden joukkueiden reitinvalinnoista.

Mahdollisia väliaikoja saa antaa vain kilpailun järjestäjät, mutta senkin on tapahduttava samalla lailla kaikille joukkueille.

Mikä tahansa ulkopuolinen tuki johtaa joukkueen hylkäykseen.

5.5. Matkapuhelimet & GPS-kellot

Matkapuhelimen tulee olla toimiva ja se tulee olla täysin ladattu ja pois päältä kilpailun aikana. (Poikkeus: Kilpailun järjestäjä voi määrätä pitämään puhelimen päällä kilpailun ajan turvallisuus syistä. Määräys pitää ilmoittaa vähintään 1 vrk ennen kilpailua kilpailijoille)

Matkapuhelimen saa laittaa päälle vain hätätapauksissa järjestäjien tai ensiavun tavoittamiseksi.

Puhelimet sinetöidään kirjekuoreen. Tämä tarkistetaan maaliin tullessa. Joukkue vastaa itse että kirjekuori on pakattu vesitiiviisti. Matkapuhelimen käyttö muuhun tarkoitukseen kuin hätätilanteissa johtaa hylkäämiseen.

Varmistakaa turvapuhelimen avauskoodit niin, että tarvittaessa jokainen joukkueen jäsen pääsee käsiksi hätäpuhelimeen.

GPS-urheilukellot ovat kiellettyjä kilpailuissa.

Garmin-kellot, joissa on AR-tila, ovat sallittuja kilpailuissa. Garmin-kello rekisteröidään ilmoittautumisen yhteydessä. Muiden GPS-kellojen käyttö on kielletty!

Oman GPS-kellon voi laittaa puhelimen sinettipussiin mikäli haluaa tallentaa suorituksen.

5.6. Tulokset ja kilpailuaika

Kilpailun virallinen aika on Suomen aika. 

Kilpailuaika on aika, joka kuluu lähdön ja maalin välillä. Kilpailuaika voi kuitenkin sisältää myös aikahyvityksiä tai -sakkoja. Reittikirja tai järjestäjien antamat ohjeet kilpailun aikana voivat tarkoittaa aikarajoituksia kilpailun osuuksille. 

Kilpailuissa pyritään aina käyttämään elektronista leimausjärjestelmää. Osakilpailun järjestäjän tulee kilpailuohjeissa kertoa kilpailussa käytössä oleva järjestelmä ja sen käyttöohjeet.

Järjestäjä EI vastaa mikäli EMIT kortti ei toimi ja tulokset jää saamatta. Koskee myös vuokrakortteja.

Joukkue on ITSE vastuussa siitä että EMIT kortti nollataan ennen lähtöä.

Kilpailuaika lähtee käyntiin yhteislähdöstä.

Kilpailuaika päättyy joukkueen leimatessa maalileima maaliviivalla.

Mahdollisia puuttuvia leimoja ei voi palata hakemaan enää maalileimauksen jälkeen.

5.7. Materiaalit / kartat

Joukkueet saavat käyttää vain kilpailujärjestäjän antamia karttoja. Kilpailunumeron on oltava näkyvissä koko kilpailun ajan. Mikäli kilpailussa käytetään hakaneulalla takkiin tai reiteen tai reppuun kiinnitettäviä numeroita.

Järjestäjät eivät korvaa kilpailun aikana kadonneita materiaaleja (karttoja tai numerolappuja). 

5.8. Varusteet

Jokaisella kilpailijalla on oma pakollisten varusteiden lista ja niihin liittyvät ohjeet.

Melontakalusto tulee järjestäjiltä. Kalustoon EI saa tehdä mitään kiinnitysvirityksiä jotka vahingoittavat kajakkia. Kaikki rikkoutuneet välineet veloitetaan joukkueelta. Kajakkiin tai kanoottiin ei saa mennä pyöräily- tai nastakengillä.

Omien melontavarusteiden käyttö (mela, liivit etc) määritellään  erikseen kunkin kilpailun omissa ohjeissa. 

5.9. Kielletyt varusteet

  • Sähköpyörä
  • Omat kartat 
  • GPS-laitteet (poislukien AR modessa oleva Garmin tai muu tuotemerkki)
  • Järjestäjä voi erikseen kieltää muitakin varusteita.

5.10. Kilpailun lopputulosten muodostuminen

  1. Koko radan suorittaminen “Full course”

  1. Vain joukkueet, jotka ovat suorittaneet radan kaikkien joukkueenjäsenten kanssa käytettävissä olevassa ajassa ja keränneet kaikki CP:t, ovat tässä listassa

  • Full Course -matkan sijoitus perustuu maaliintuloaikaan + mahdollisiin rangaistuksiin.

  • Lyhyen matkan sijoitukset “Short course”

  1. Joukkueet sijoitetaan ’lyhyelle matkalle’, kun joukkueet suorittavat radan kaikkien joukkueenjäsenten kanssa käytettävissä olevassa ajassa, mutta jättävät yhden tai useamman CP:n keräämättä.

  • Lyhyen matkan sijoitus perustuu seuraaviin:
    • Pisin yhtenäinen rastien määrä lähdöstä lähtien.
    • Kerättyjen rastien määrä
    • Pisimmällä yhtenäisellä rastien määrällä sekä yhtä suurella rastien kokonaismäärällä, ratkaisee paremmuuden nopein aika + mahdolliset aikasakot.

3. Joukkue ilman sijoitusta “UnRanked teams” 

  1. Kisaorganisaatio joutuu siirtämään joukkueita kesken kilpailua.
  2. Joukkue saapuu maaliin aikarajan ulkopuolella.

4. Keskeyttäneet joukkueet (DNF)

a.        Joukkue saa ’DNF’-statuksen, kun joukkue ei pääse maaliin itse (esim. joukkue tulee maaliin järjestäjien kyydissä autolla) 

5. Joukkueen Hylkäys (DQ)

  1. Joukkue voidaan hylätä kilpailun johtajien toimesta epäurheilijamaisen käytöksen tai kilpailusääntöjen vakavan rikkomisen vuoksi.

5.11. Aika rangaistukset

  1. Kiellettyille alueille meno; vahinko 30 min, tahallinen 60 min tai hylkäys. Rangaistuksen määräämistä ennen toteutetaan joukkueen kuuleminen.

  • Puuttuva leimaus rastilta
    •  60 min aikasakko / puuttuva leima rastilla
    • 15 min / puuttuva vaihtoleima (vaihtoleimaus ilmoitettu reittikirjassa) 

  • Pakollisen varusteen puuttuminen kilpailun aikana 60 min aikasakko / puuttuva varuste.

  • Purjeiden käyttö melonnassa on kielletty. Purjeiden käytöstä tulee 120 min aikasakko.

  • Roskien jättäminen maastoon  60 min aikasakko / roska.

  • Ulkopuolisen avun / kannattajien käyttö johtaa hylkäykseen.

  • Melonta kaluston raahaaminen maata pitkin johtaa hylkäykseen.

  • Muita rangaistuksia voi antaa kilpailun tuomari ja ne riippuvat rikkomuksen vakavuudesta.

HUOM! Aikasakko / aikasakot lisätään maaliintuloaikaan.

5.12. Vakuutus ja vastuu

Kilpailijoita ei ole vakuutettu järjestäjien puolesta. Jokainen kilpailee omalla vastuulla. Kilpailijoilla on mahdollisuus hankkia vakuutuksellinen lisenssi vakuutusturvaksi. Lisenssistä enemmän lajiliiton web sivuilla.

Järjestäjällä on vastuuvakuutus, joka vakuuttaa järjestäjän toimesta aiheutuneet vahingot.

Jokaisen joukkueen jäsenen tulee olla uimataitoinen

5.13. Korvaukset

Jos järjestäjän melontakalusto, GPS-seurantalaite tai sähköinen leimasinkortti rikkoutuu tai katoaa kilpailun aikana, niin joukkue on korvausvelvollinen järjestäjälle.

5.14. Turvallisuus

Jos joku loukkaantuu, loukkaantunutta on autettava ja loukkaantunutta ei saa jättää yksin.

Järjestäjillä on oikeus ottaa kilpailija pois kilpailusta, jos järjestäjä katsoo, että kilpailija ei ole riittävässä kunnossa jatkamaan kilpailua.

Onnettomuuden sattuessa kaikki kilpailijat ovat vastuussa muiden kilpailijoiden auttamisesta. Hätätilanteessa kilpailuaika korvataan tilanteen mukaan. 

Onnettomuuden sattuessa soita valtakunnalliseen hätänumeroon 112. Auta ja anna ensiapua. Soita järjestäjälle ja odota ohjeita.

SÄÄNTÖJEN MUUTTAMINEN

Järjestäjillä on oikeus muuttaa sääntöjä ennen kilpailua.

fi

Event info and rules

Saimaa Challenge is a multisport adventure event.

In the event, two-person teams navigate from one check mark to another by running, (mountain) biking and paddling in the order according to the route book. The maps are distributed to the participants two hours before the joint departure, after which the participants plan the routes they will use themselves. The checkers have the familiar orange-white checkered flag from orienteering. Some of the checkers have tasks (quests), where the participants must follow separately given instructions. In longer series, Quest tasks measure the participants’ knowledge and skills of the sport, in shorter series they offer memorable experiences.

The event’s Explore series (duration about 3 to 6 hours) is designed for those trying the sport as a low-threshold option that can be completed with a regular bike and basic navigation skills.

The Adventure series (5 – 10 hours) offers a little more of a challenge, but can be completed well without previous experience in adventure races. The track has been made even easier for 2024.

The Challenge series (7 – 12 hours) is still slightly higher in terms of difficulty. In the Challenge series, the planning will be more challenging and the terrain will be more diverse.

The Extreme series (15 to 22 hours) challenges the participants mentally and physically with its length and physical challenge. In sports skills, the demands are clearly higher than in other series. Very few separate quests.

The event takes time for all participants and the best of all series are rewarded. In the Explore and Adventure series, the winners are awarded with a commemorative prize, but the actual prizes are drawn among the finishers. In the Extreme and Challenge series, prizes are awarded based on the results to the best.