Vuoden 2025 Saimaa Challengen Extreme-sarjassa järjestäjä kuljettaa kilpailijoiden pyöriä kuorma-autolla kilpailun aikana. Kuljetuksen aikaista pyörien suojaamista varten kilpailijoiden tulee pakata pyöränsä laatikoihin. Kuljetuslaatikoksi suositellaan maksimissaan 140 x 80 x 30 cm kokoista laatikkoa, mikä on tehty muovista tai pahvista. Laatikoksi käy myös kovat ns. lentolaatikot tai pyöräliikkeistä saatavat valmiit pahvilaatikot.
Pahvilaatikkoa käytettäessä kannattaa huomioida, että liikkeisiin pyörät tulevat yleensä aika pieniin paloihin paloiteltuna. Laatikon leveydestä on meidän käytössä hyötyä varsin paljon.
Valmiita kennomuovisia laatikkoja on myytävänä mm. ARWS:n kansainvälisellä kumppanilla (huom! tarjous Endurance Questin somessa).
Tässä kuitenkin askartelijoille tarkoitetut ohjeet oman laatikon tekemiseksi kennomuovista.
1. Osat ja tarvikkeet
Muovit voi tilata valmiiksi oikeaan kokoon leikattuna esimerkiksi Granosta.
Malli tässä käytettyjä muoveja varten löytyy täältä (PDF-tiedosto). Oheisessa kuvassa laatikkoon käytettävien muovien mitat.
Lisäksi tarvitset esimerkiksi
- vetoniittejä (popniitti) kappaleiden kiinnittämiseksi toisiinsa (pienet mutterit ja pultit käyvät tähän myös)
- Tarranauhaa laatikon sulkemiseen
- Kuormaliina / pikalukollinen hihna, jotta laatikko pysyy varmasti kiinni.
- Kuumailmapuhallin
- Pitkä vatupassi tai muu apuväline, jonka avulla taittaa muovia ja tehdä suorat apuviivat kynällä
- Apuväline painamaan taitoksia, meillä käytössä oli ruokaveitsen tylppäpää
- Niittipihdit tai sopivat lenkkiavaimet pultteihin
- Mittanauha
- Kynä
- Porakone + terä
2. Levyjen taitokset
Taitokset merkkasimme ensin yllä olevan PDF-tiedoston mukaisesti kuulakynällä muoviin. Tässä kannattaa olla tarkkana, jotta esim. päädyissä olevat taitokset saa nätisti sisäkkäin.
Seuraavaksi lämmitimme kuumailmapuhaltimella taitoksia, jotta muovi hieman pehmeni. Ruokaveitsen tylpällä päällä sai hyvin painettua muovia hieman kasaan vatupassia vasten. Sen jälkeen taitos.
3. Reiät ja niitit
Kun molemmat kappaleet on valmisteltu taitosten osalta, on aika niitata kappaleet muotoon ja kiinni toisiinsa. Tein ensin pohjan ja kannen niittaukset ulompaan kappaleeseen. Kun se oli muodossan, oli ylempi kappale helpompi lisätä kokonaisuuteen. Lopuksi vielä tarranauhaa pätkät kannen sivuille ja yläosaan.
4. Pyörä palasiksi ja pakettiin
Pyörästä riippuen irroittaa tarvitsee ainakin molemmat renkaat, todennäköisesti satula ja mahdollisesti ohjaustanko. Pidemmille matkoille kannattaa kiinnittää takavaihtaja runkoon kiinni, lyhyemmillä (kisoissa) erillinen suojaus riittänee.
Muista että olet itse vastuussa siitä jos pyörään tulee vaurioita kuljetuksessa, joten pyörä kannattaa suojata / kiinnittää laatikkoon jollain tavalla.