25.-26.7.2025 Mikkeli

Seikkailukilpailu Saimaan upeissa maisemissa.

KILPAILIJA INFO

Yleistä kilpailusta

Kilpailunjohtajana toimii Markus Siivola (044-3337307)

Kilpailussa on neljä sarjaa pisimmästä lyhimpään: Extreme, Challenge, Adventure ja Explore.

Kaikissa sarjoissa kilpaillaan kahden hengen joukkuein.

Reitti suoritetaan reittikirjan mukaisesti, jonka joukkueet saavat kilpailumateriaalin mukana.

Kaikissa sarjoissa eteneminen tapahtuu suunnistaen jalkaisin, pyörillä ja kajakeilla meloen. Lisäksi kilpailuun kuuluu QUEST-tehtävärasteja, jotka suoritetaan järjestäjän ohjeiden mukaisesti.

Kilpailukeskus

Kilpailukeskuksena toimii Saimaanportin yhtenäiskoulu, osoite on Rinnekatu 8, 50100 Mikkeli

Paikoitus Kasarmin kentällä, josta kävellen kilpailukeskukseen noin 700 m. Pyörät ja muut varusteet voi halutessaan jättää kilpailukeskukseen ennen auton vientiä P-alueelle.

Saimaaportin yhtenäiskoulu tarjoaa loistavat puitteet tapahtumalle aivan Mikkelin keskustan kupeessa.

Aikataulu

Extreme-sarja
Perjantai 25.7.
17.30 Materiaalin jako alkaa
19.20 Pyörälaatikon ja vaihtolaatikon jättö
19.30 Siirtyminen lähtöön
20.00 Lähtö 

Lauantai 26.7.
           Voittaja maalissa

Kaikille yhteiset
           Palkintojen jako
           Maali sulkeutuu
           Kilpailukeskus sulkeutuu

Challenge-sarja
Lauantai 26.7.
06.00 Materiaalin jako alkaa
07.40 Linja-autokuljetus lähtöön
08.00 Lähtö

Adventure-sarja
Lauantai 26.7.
09.00 Materiaalin jako alkaa
11.00 Lähtö

Explore-sarja
Lauantai 26.7.
11.00 Materiaalin jako alkaa
13.00 Lähtö

Rastiliput ja rasteilla leimaaminen

Klikkaa kuvaa nähdäksesi opastusvideon SI-tikun käyttöön

Rasteilla on suunnistuksesta tutut oranssi-valkoiset rastiliput. Kilpailukeskuksessa on mallirasti.

Kilpailussa rastien leimaamiseen käytetään sähköistä Sportident (SI-tikku) järjestelmää.

Extreme-sarjassa molemmilla joukkueenjäsenillä on oma SI-tikku, mikä pitää jokaisella rastilla kummankin leimata.

Muissa sarjoissa jaetaan yksi SI-tikku/joukkue. SI-tikkuihin tulee järjestäjän puolesta nauha millä tikku kiinnitetään ranteeseen. SI-tikut ja nauhat jaetaan joukkuemateriaalin mukana.

Joukkue on korvausvastuussa kadonneesta SI-tikusta. Kadonneesta tai palauttamatta jääneestä tikusta peritään 90 €:n maksu.

Joukkueen on huolehdittava SI-tikun nollaamisesta lähtöön siirryttäessä. Tämä neuvotaan kaikille lähtöön siirryttäessä. 

Kartat, reittisuunnittelu ja kilpailuun valmistautuminen

Karttoja on tarjolla eri mittakaavoissa. Kaikki kisailijoiden mahdollisesti käyttämät polut ja urat pyritään tarkastamaan ennakkoon, jotta kartta olisi todellisuutta vastaava.

Kilpailussa käytettävät kartat ovat pääosin tätä tapahtumaa varten tehtyjä. Kartat pohjautuvat maanmittauslaitoksen avoimeen materiaaliin ja kartoilta on pyritty tarkastamaan kaikki kilpailijoiden mahdollisesti käyttämät urat, polut ja tiet, jotta kartta vastaisi todellisuutta mahdollisimman hyvin. Karttojen mittakaavat vaihtelevat välillä 1:4000 – 1:25000. 

Reittisuunnittelua varten on koululla tilaa.

Jokainen joukkue saa käyttöönsä kaksi karttasettiä, kilpailun aikana jaettavia karttoja saatetaan jakaa vain yksi kappale per joukkue. 

Joukkue on itse vastuussa karttojen ja muiden kilpailumateriaalien suojaamisesta kilpailun ajaksi. Suosittelemme suunnistuksessa käytettäviä karttamuoveja, joiden suuaukko suljetaan teipillä, tai kontaktimuovia.

GPS-seuranta

Joukkueille jaetaan kilpailumateriaalin yhteydessä GPS-laitteet. Joukkueen tulee kantaa GPS-lähetintä mukana koko kilpailun ajan reppuun kiinnitettynä. Joukkue vastaa että GPS-lähetin on suojattu vedenpitävästi tämän ohjeen mukaisesti. Joukkue on korvausvastuussa kadonneesta tai kastuneesta laitteesta, kadonneesta, rikkoutuneesta tai palauttamatta jääneestä GPS-lähettimestä peritään 200 € maksu.

Kaikkien joukkueiden GPS-seuranta löytyy kilpailun alettua osoitteesta https://www.tulospalvelu.fi/gps/.

Melonta

Melonnassa käytetään StarDuo-kajakkikaksikkoja. Omien liivien ja melojen käyttö on sallittu.

Melonta suoritetaan järjestäjän tarjoamilla Star Duo-kajakkikaksikoilla.

Jokainen joukkue saa käyttöönsä yhden kajakin, kaksi melaa ja kahdet liivit. Omien melojen ja liivien käyttäminen on mahdollista ja sallittua kaikissa sarjoissa. Mahdollisten omien melontavälineiden toimitus melonnan lähtöön ohjeistetaan kaikkien sarjojen osalta perjantai illan aikana.

Liivien käyttö meloessa on pakollista.

Varusteet

Tarkista huolella vaaditut varusteet ennakkoon.

Joukkuekohtaiset pakolliset varusteet

  • SI-tikku
  • GPS-lähetin repun yläosaan sijoitettuna (Järjestäjiltä, palautetaan maalissa.)
  • Puhelin (Sim-kortillinen ja toimiva, vedenpitävästi pakattuna, suositellaan ladattavaksi 112-sovellus.)
  • Ensiapupakkaus (haavan sidonta, urheiluteippiä, avaruuslakana)
  • Vedenpitävä kynä

Henkilökohtaiset pakolliset varusteet

  • Numeroliivi (järjestäjiltä). Numeron on oltava näkyvillä koko kilpailun ajan poislukien melonta, missä numeroliivi saa olla kelluntaliivin alla. Liivi palautetaan maalissa.)
  • Kiipeilyyn soveltuvat käsineet (esim. ohuet hiihtohanskat tai työsormikkaat)
  • PYÖRÄILYOSUUDELLA
    • Polkupyörä (sähköpyörät sallittu ainoastaan Adventure ja Explore sarjoissa, joukkueiden nimen perään tulee tästä merkintä)
    • Pyöräilykypärä (käyttöpakko pyöräiltäessä ja reittikirjassa erikseen mainittavilla osuuksilla)

Suositellut varusteet

  • Reppu tai muu kantoväline varusteiden mukana kuljettamiseksi
  • Kompassi
  • Energiaa ja juotavaa oman suorituksen ajaksi. Huomioi mahdollinen suorituksen venyminen. Ilmoitetut sarjakohtaiset ajat ovat odotettuja voittoaikoja.
  • Vararengas, pumppu ja muita pyörän korjausvälineitä
  • Pyörän karttateline (voit myös vuokrata kilpailun ajaksi, ohjeet tulossa pian)
  • Laastareita ja rakkolaastareita
  • Pyörän lukko (questeilla on henkilökuntaa paikalla).
    Kilpailussa  liikutaan yleisten ulkoilureittien ja teiden varrella, joten järjestäjä suosittelee jokaisen joukkueen käyttävän lukkoa aina jättäessään pyörät vartioimatta.
  • Sään mukainen vaatetus ja mahdollisia vaihto-/varavaatteita kylmettymisen estämiseksi
  • Uimalasit

Säännöt

Noudattevat kilpailusäännöt

Extreme-sarjassa noudatetaan Suomen seikkailu-urheiluliiton sääntöjä. 

Muiden sarjojen osalta kyseisiä sääntöjä noudatetaan kevennetysti.

SM-sarjan säännöt

Huomioitavaa

  • Muistakaa liikennesäännöt, reittiä ei ole suljettu muulta liikenteeltä. Kilpailussa liikutaan taajama-alueella, yleisillä teillä ja poluilla, sekä kaikille avoimessa maastossa, muun liikenteen ja ihmisten seassa. 
  • Muut ihmiset on ehdottomasti otettava huomioon ja yleisiä käytöstapoja noudatettava. Ihmisten piha-alueita tulee kunnioittaa ja niiden läpi kulkeminen on kielletty, ellei sitä erikseen ole sallittu.
  • Liikennesääntöjä tulee noudattaa ja muun liikenteen seassa liikuttaessa on noudatettava suurta varovaisuutta etenkin risteysalueilla.

Tärkeimmät poiminnat säännöistä

  • Joukkueen jäsenten täytyy pysyä koko kilpailun ajan näkö- ja kuuloyhteydellä toisistaan, eikä heidän välimatka saa olla yli 100 m, ellei tehtävärasteilla toisin ohjeisteta.
  • Joukkueen molempien jäsenten on käytävä vähintään 10 metrin etäisyydellä rastista, ellei reittikirjassa tai muissa kilpailun aikaisissa ohjeissa muuta sallita.
  • Omien paperisten ja sähköisten karttojen, sekä paikannuslaitteiden käyttö kilpailun aikana ja reittisuunnittelussa on kielletty. Sykemittarit ja muut suoritusta mittaavat laitteet on sallittu. Huomaa SM-sääntöjen tarkennus Extreme-sarjan osalta.
  • Ulkopuolisen huollon käyttö suorituksen aikana on kiellettyä.
  • Joukkueelle ja kilpailijoille määrätyt pakolliset varusteet on kuljetettava mukana koko kilpailun ajan, ellei reittikirjassa ole muuta mainittu tai rastihenkilö muuta ohjeistanut.
  • Roskaaminen on ehdottomasti kielletty. Liikumme luonnossa ja haluamme myös kunnioittaa sitä. Kaikki tyhjät energiageelit, eväspaperit ja muut pakkaukset, jotka kilpailija mukaansa ottaa, on myös tuotava pois maastosta tai laitettava yleisiin roska-astioihin.
  • Sääntöjen rikkomisesta joukkueelle määrätään rikkeen suuruudesta riippuva aikasakko tai rikkeen ollessa räikeä, joukkue voidaan myös hylätä.
  • Havaituista sääntöjen vastaisista rikkeistä voi ilmoittaa kilpailun jälkeen kilpailukansliaan. Rikkeet käsittelee kilpailunjohtaja.

Sääntömuutokset muille kuin Extreme-sarjalle

  • Puhelimet saavat olla päällä ja urheilukellojen käyttö on sallittua Challenge-, Adventure– ja Explore-sarjoissa.
  • Sähköpyörät ovat sallittuja Adventure– ja Explore-sarjoissa. Niiden käytöstä tulee kuitenkin ilmoittaa etukäteen.

Muu turvallisuus

Tapaturman sattuessa ota yhteyttä kilpailun johtoon, päivystävät puhelinnumerot löytyy kilpailukartoista ja reittikijasta. Jos tapaturma on henkeä uhkaava tai muuten vakava, soita suoraan yleiseen hätänumeroon 112.

Havaitussa toiselle joukkueelle tapahtuneessa tapaturmatilanteessa on varmistettava, että loukkaantunut kilpailija/joukkue on kunnossa, autettava jos mahdollista ja varmistettava, että loukkaantuneet saavat tarvittavan avun / apu on tulossa. Jokaisen kilpailijan terveys on tärkeämpi kuin kilpailun lopputulos. Tällaisessa tilanteessa menetetty kilpailuaika hyvitetään lopputuloksissa, jos sillä on joukkueelle merkitystä.

Keskeytyksestä tulee ilmoittaa järjestäjälle, mahdollisesta kyydityksen tarpeesta voi olla yhteydessä kilpailukartoissa ilmoitettuun numeroon.

Jokainen osallistuja vastaa itse omasta vakuutusturvastaan (omaisuus- ja tapaturmavahingot).
Seikkailu-urheiluliiton kautta on saatavissa vakuutus koko kaudeksi tai yhteen kilpailuun.
LUE LISÄÄ VAKUUTUKSESTA.

Järjestäjällä on omaa toimintaansa varten vastuuvakuutus.

Maaliin tulo

Maaliintulon ja maalileimauksen jälkeen joukkue varmistaa, että sen SI-tikku luetaan järjestäjän toimesta.

Numeroliivit, GPS-lähetin ja SI-tikku on palautettava järjestäjälle maalissa.

Kilpailukeskuksessa kilpailijoiden käytettävissä on WC- ja peseytymistilat. Koulun pihassa on myös uimaranta. Pyydämme joukkueita toimimaan sisätiloissa ripeästi, jotta tilat eivät ruuhkaudu.

Joukkueille tarjotaan maalissa lämmin ruoka, ruoassa on huomioitu maidoton, gluteeniton ja kasvisruokavalio.

Tulosten määräytyminen

Joukkueiden sijoitus määräytyy loppuajan perusteella. Rastien väliin jättämisestä tulee sakkoa 1 h normaaleilta rasteilta, 2 h questeilta. Sakot lisätään loppuaikaan.

Ensisijainen oikean reitin tarkastaminen ja suoritusajan määrittäminen tapahtuu SI-tikun leimojen perusteella. Jos SI-tikku havaitaan maalissa vialliseksi, voidaan toisena tarkastuskeinona käyttää GPS-jälkeä. 

Jokaisen sijoituksensa johdosta palkittavan joukkueen SI-tikun leimojen ja GPS-jäljen on vastattava toisiaan. Jos GPS-jälkeä ei ole saatu koko matkalta tallennettua laitteen viallisuuden takia, joukkuetta ei tästä rangaista. Jos GPS-laite on kilpailun aikana sammutettu tai huolimattoman käsittelyn johdosta kastunut ja täten hajonnut, voi sillä olla vaikutusta joukkueen loppuaikaan. 

Joukkueen on tuloksen saamiseksi saavuttava maaliin ennen sen sulkeutumista. Ellei tämä ole mahdollista koko reitti kiertäen, täytyy joukkueiden lyhentää reittiä omatoimisesti. Lyhennyksestä aikasakkoa edellä mainitun mukaisesti.

Palkintojenjako

Extreme- ja Challenge-sarjoissa jokaisen alasarjan (miehet, naiset ja sekajoukkueet) kolme parasta joukkuetta palkitaan.

Adventure- ja Explore-sarjoissa kolmelle parhaalle joukkueelle jaetaan muistopalkinnot. Lisäksi arvontapalkintoja, jotka jaetaan palkintojenjaossa paikalla olevien kesken.

Kysyttävää

Voit aina kysyä meiltä neuvoja sinua askarruttaviin asioihin sähköpostiosoitteen: info@saimaachallenge.fi tai Saimaa Challengen Facebook– tai Instragram-sivujen kautta.

fi

Event info and rules

Saimaa Challenge is a multisport adventure event.

In the event, two-person teams navigate from one check mark to another by running, (mountain) biking and paddling in the order according to the route book. The maps are distributed to the participants two hours before the joint departure, after which the participants plan the routes they will use themselves. The checkers have the familiar orange-white checkered flag from orienteering. Some of the checkers have tasks (quests), where the participants must follow separately given instructions. In longer series, Quest tasks measure the participants’ knowledge and skills of the sport, in shorter series they offer memorable experiences.

The event’s Explore series (duration about 3 to 6 hours) is designed for those trying the sport as a low-threshold option that can be completed with a regular bike and basic navigation skills.

The Adventure series (5 – 10 hours) offers a little more of a challenge, but can be completed well without previous experience in adventure races. The track has been made even easier for 2024.

The Challenge series (7 – 12 hours) is still slightly higher in terms of difficulty. In the Challenge series, the planning will be more challenging and the terrain will be more diverse.

The Extreme series (15 to 22 hours) challenges the participants mentally and physically with its length and physical challenge. In sports skills, the demands are clearly higher than in other series. Very few separate quests.

The event takes time for all participants and the best of all series are rewarded. In the Explore and Adventure series, the winners are awarded with a commemorative prize, but the actual prizes are drawn among the finishers. In the Extreme and Challenge series, prizes are awarded based on the results to the best.